Berlinale, un festival per enamorar-se del cinema. Per què?

9 de febrer de 2017

Alba Colombo, directora del Postgrau i especialitzacions Gestió d’Esdeveniments UOC, va formar part de l’equip organitzador de la Berlinale durant 5 anys fins al 2013. Alba Colombo analitza els punts clau d’aquest festival per aconseguir que un/a s’enamori del cinema.

Avui ha començat un dels festivals de cinema més importants del món, la Berlinale. Aquest any promet ser profundament reflexiu sense deixar de banda l’entreteniment. Mentre es desenvolupa, ens preguntem: quin tipus de festival és la Berlinale? Sabem que els productors el van identificar com a festival A, és a dir, que forma part d’una categoria que només posseeixen els festivals amb més rellevància dins d’un rànquing internacional. Què vol dir? Què és el que els fa realment rellevants? El que és significatiu és la capacitat que tenen aquests esdeveniments per generar sinergies amb el sector i amb el públic. Això és el que ha fet la Berlinale, que transforma el seu model de festival aparador, a un model de festival plataforma.

berlinale-2017-cine-eventosberlinale-2017-cine-eventos

Quines accions ha impulsat la Berlinale per aconseguir aquesta transformació? Durant els últims anys el festival ha iniciat diferents projectes, alguns dels destacats són: el Mercat de Co-producció, el fons de finançament cinematogràfica, World Cinema Found o els seminaris per a estudiants Berlinale Talent Campus. Aquestes iniciatives han vinculat el festival amb la indústria, fet que fomenta que el sector se senti identificat amb ell. Una plataforma que permet a un estudiant contactar amb professionals del sector, que li ofereix buscar finançament, mitjançant coproductors o fons econòmics, i que finalment li proporciona presentar la seva pel·lícula, no oblidarà mai el festival i sempre tornarà a ell. Aquest va ser el cas de Claudia Llosa, que va passar pel Berlinale Talent Campus, va trobar finançament a través del Co-Production Market i va tancar el seu pressupost amb el World Cinema Fund. Finalment, el 2009 rebia l’Ós d’Or amb la seva pel·lícula “La teta espantada”.

berlinale-2017-organizacion de eventos

Així mateix aquest festival té una identitat, una personalitat distintiva que el converteix en un festival diferent. Per descomptat, no són les catifes vermelles amb les millors produccions de Hollywood, ni tampoc la quantitat de premsa que acudeix a ell, no, la seva gran diferència és el públic. També es tracta d’un festival per al públic, a diferència de Cannes on només hi ha indústria, Berlín ofereix projeccions a una audiència constant i incansable. Es tracta de 500.000 persones que en 11 dies consumeixen més de 400 pel·lícules.

Per tant la Berlinale aconsegueix combinar dos tipus de reptes amb magistral èxit. La Berlinale és com un imant tant per a la indústria com per al públic. Com Tilda Swinton puntualitza, aquest és un festival per enamorar-se del cinema.

Alba Colombo, directora del Postgrau i especialitzacions Gestió d’Esdeveniments UOC.