Reflexionar sobre els efectes socials d’un paisatge sense esdeveniments durant la pandèmia

4 de febrer de 2021

En el marc del projecte FestSpace -Festivals, events and inclusive public space-, l’equip de recerca FESTSPACE Barcelona, impartirà el seminari Internacional Espais i multituds sense festivals. Els efectes socials d’un paisatge sense esdeveniments durant la pandèmia.

Des del mes de març del 2020, l’onada pandèmica ha fet trontollar el món i la vida social canviant molts aspectes de les nostres vides, entre ells, les festivitats i celebracions. Els carrers deserts, els estadis buits i les places sense activitat no només han fet esbossar un nou escenari per molts sectors econòmics, sinó també han creat diferents necessitats entorn de les activitats culturals i de lleure.

En aquest context atípic causat per la COVID-19, les celebracions i les festivitats, més necessàries que mai per la seva funció social, s’han vist cancel·lades deixant deserts no només els espais físics sinó també els simbòlics. Quins seran doncs els efectes que genera aquesta buidor dels espais, l’eliminació de les celebracions, i la desaparició dels festivals i les festivitats?

La petjada social de la pandèmia global en els festivals i els esdeveniments culturals

– Quin serà el futur per als festivals i esdeveniments com a espais d’inclusió i interacció sociocultural en temps postpandèmics?

– Quins efectes tindrà la cancel·lació de les festes tradicionals?

– Quin escenari tindrem en l’era post COVID-19 en el camp dels esdeveniments culturals?

Són moltes les preguntes que han sorgit arran de la pandèmia global. Aquest seminari Internacional online busca analitzar des de diversos angles, els efectes col·laterals de la pandèmia en els esdeveniments culturals i els festivals. Concretament, es reflexionarà sobre els efectes socials dels esdeveniments culturals a Barcelona durant la pandèmia, les funcions socials en l’àmbit dels esdeveniments culturals a les ciutats de Glasgow, Dublín, Göteborg, Barcelona i Londres i, es profunditzarà sobre l’empremta dels festivals com espais d’interacció social.

Per a debatre aquests aspectes, en el marc del projecte de recerca europeu FestSpaces, finançat per HERA, es portarà a terme aquest seminari on intervindran professionals del sector de la cultura, participants i audiència de festivitats i celebracions culturals, així com acadèmics del camp dels estudis dels esdeveniments i els festivals.

Aquest seminari Internacional tindrà lloc el proper 10 de febrer 2021 de les 10.00h a les 16:00h (GTM +1)  i se celebrarà de forma virtual. Podeu consultar a continuació el programa. Es recomana inscripció prèvia

Programa 10/02/2021 — Espais i multituds sense festivals

10:00- 11:30 h.

Sessió obertura: Esdeveniments culturals a Barcelona, la buidor de l’acció social. Els efectes socials d’un paisatge sense esdeveniments durant la pandèmia.

Modera: Alba Colombo

Idioma: Sessió en català

Participen:

●      Gaëlle Patin Laloy – Directora de programes. Programa de Diversitat i Interculturalitat i Festival Àsia. Casa Àsia

●      Esteve Caramés– Director Programes Culturals. Institut de Cultura de Barcelona

●      Guillem Roma Batlle –  Activista cultural (cultura tradicional i popular)

12:00- 14:00 h.

Sessió FESTSPACE: Les funcions socials del esdeveniments en temps complexos. (In) (ex)clusió social i esdeveniments culturals i d’altres tipologies a les ciutats de Glasglow, Dublin, Göteborg, Barcelona i Londres.

Modera: Maite Puigdevall

Idioma: Sessió en anglès

●    David McGillivray – University of Western Scotland

●    Bernadette Quinn – Technology University Dublin

●    Andrew Smith – Westminster University London

●    Kristina Nilsson Lindström – Göteborg University

●    Alba Colombo – Universitat Oberta de Catalunya

14:30 – 16:00 h.

Taula rodona clausura: Festivals com a espais d’interacció social. Quin serà el futur pels festivals i esdeveniments com a espais d’inclusió i interacció sociocultural en temps postpandèmics?

Modera: Julie Wilson

Idioma: Sessió en anglès

Participen:

●      Susan Kirby –  Directora executiva Dublin St Patrick’s Festival (2010-2020) i Directora executiva Screen Producers Ireland

●      Fran Hegyi –  Directora executiva Edinburgh International Festival

●      Begoña Ruiz de Infante – Traductora, Intèrpret i Mediadora en Serveis Públics. Experta en Interculturalitat

●      Tasso Stafilidis –  Estrategia Art/Cultura i Sostenibilitat Social, Gothenburg & Co i ex director general del Festival Cultural de Göteborg.